Etablert 1945
Sarpsborg

Handelskammer

Advokatfirmaet Grindstad & Co er representant for

Sarpsborg Handelskammer

Handelskammeret yter tjenester til hele Østfold. Vi utsteder blant annet tollpasset E-ATA-carnet som gir moms- og tollfrihet for vareprøver, yrkesutstyr m.m. ved midlertidig innførsel til andre land.

Ved bruk av et carnet går tollekspedisjonen raskere og enklere, og du slipper å deponere for toll og avgifter. Vi er også notarialkontor for eksportdokumenter som skal legaliseres.

 

Bestill E-ATA carnet

Sertifiseringer av eksportdokumenter

Sarpsborg Handelskammer bistår med sertifisering av en rekke eksportdokumenter.

  • Certificate of Origin (Ikke-preferensielle opprinnelsesbevis / Non-preferential Certificate of Origin)
  • Faktura / proformafaktura
  • Kontrakter, agentavtaler og erklæringer
  • Helsesertifikater
  • Visumsøknader

Dokumentene som du trenger å få sertifisert, sender du inn via vårt elektroniske system for sertifisering av dokumenter TradeCert.

Hvordan sertifisere dokumenter?

  • Fyll ut en «formal undertaking»
  • Send skjemaet til register@esscert.com
  • Innen en arbeidsdag vil du få en e-post med innloggingsinformasjon
  • Logg deg inn på TradeCert
  • Fyll ut Certificate of Origin online, og send inn sammen med støttedokumenter som bekrefter opprinnelsen.
  • Du får en e-post så snart dokumentet er sertifisert
  • Hent det ut på din profil på TradeCert

Har du flere spørsmål om sertifisering av dokumenter? Ta kontakt her.

Certificate of Origin er et dokument som dokumenterer varens opprinnelse. Det kan generelt brukes der importøren/importlandets myndighet krever bevis på varenes opprinnelse, men hvor det ikke foreligger særskilte skjemaer for dette. Dersom importlandets myndighet krever Certificate of Origin, skal det legges frem for tollmyndighetene i importlandet. I og med at det er et såkalt “ikke-preferensielt opprinnelsesbevis”, gir det derfor ikke tollfordeler i importlandet. Ved bruk av opprinnelsesbevis uten krav om konsulatregistrering er det ofte tilstrekkelig at dokumentet attesteres eller viseres. Enkelte land krever i tillegg legalisering av dokumentet av ambassade/konsulat. Det anbefales nær kontakt med importør for innhenting av opplysninger spesielle krav i forhold til legaliseringen.

Opprinnelsen må du som eksportør bekrefte, så du må og sende inn et dokument som bekrefter dette. Dette kan være f.eks en eksportfaktura.

Dokumentene som du trenger å få sertifisert, sender du inn via vårt elektroniske system for sertifisering av dokumenter TradeCert.

Dokumentene blir behandlet fortløpende etter at de er sendt inn, hver ukedag i tidsrommet 08.30-16.00.

Har du flere spørsmål om sertifisering av dokumenter? Ta kontakt her.

For å få dine dokumenter sertifisert, så må du opprette en brukerkonto hos TradeCert, som er systemet vi bruker for all sertifisering. Å lage en brukerkonto hos TradeCert er både enkelt og gratis.

Du kan søke om å få opprette en profil ved å laste ned og fylle ut en «Formal Undertaking» . Skjemaet sendes ferdig utfylt til support@tradecert.com. Du vil få en e-post med informasjon om innlogging innen en arbeidsdag.

Du kan søke om en konto i dag og tydelig se hvordan prosessene dine kan strømlinjeformes. Gjennom TradeCert ser du alle bedriftens utstedte dokumenter, og systemet gir en god oversikt som både forenkler overholdelse og øker kontrollen av dokumentasjonen.

Det er både raskt og enkelt å fullføre en søknad om Certificate of Origin gjennom TradeCert. Systemet lagrer enkelt informasjon, noe som betyr at du ikke trenger å skrive om neste gang du søker. Hvis du ønsker at vi sertifiserer fakturaer eller andre dokumenter, kan du også enkelt laste dem opp via TradeCert. Når søknaden er godkjent, og dokumentene er ferdig sertifisert av Sarpsborg Handelskammer vil du få en e-post om at dokumentene er ferdige, og kan skrives ut fra din profil i TradeCert. Dokumentene printer du selv ut på hvitt papir.

En annen fordel ved elektronisk sertifisering er at det sparer deg for tid og penger – det er i tillegg bra for miljøet, da det reduserer ledetider og reduserer transporten til Sarpsborg Handelskammer.

Dokumentene blir behandlet fortløpende etter at de er sendt inn, hver ukedag i tidsrommet 08.30-16.00.

Om du trenger å få dokumentene stemplet og signert manuelt, kan du velge å få dokumentene skrevet ut hos Sarpsborg Handelskammer. Du må fylle ut en «Formal Undertaking», og opprette en profil hos TradeCert. Fyll ut all informasjon, og velg «print at the Chamber». Dokumentene vil da bli stemplet og signert manuelt, sendt deg per post.

Lurer du på hvordan TradeCert virker? Ta en titt på videoen her.